Powrót do listy wpisów

Historia marki Empik

Net Convertis
Net Convertis
07.07.2023

Empik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, która od lat jest symbolem dostępu do kultury i wiedzy. Od skromnych początków w powojennej Warszawie, przez rozwój w czasach PRL, aż po obecność w świecie cyfrowym – historia Empiku to fascynująca opowieść o przemianach, adaptacji i nieustannym dążeniu do sprostania oczekiwaniom klientów.

Powstanie Empiku

Empik powstał w zrujnowanej Warszawie tuż po II wojnie światowej, w 1948 roku. Pierwsze placówki nosiły nazwę Klubów Międzynarodowej Książki i Prasy (MPiK). Były to miejsca, gdzie w komunistycznej rzeczywistości można było sięgnąć po kolorowe, zachodnie czasopisma. Kluby MPiK były jednymi z niewielu miejsc, gdzie można było zetknąć się z kulturą niezależną od oficjalnej propagandy.

Rozwój w czasach PRL

Czas największego rozkwitu MPiK przypada na lata 60. W ciągu dwóch dekad sieć objęła swoim zasięgiem niemal całą Polskę. Kluby stały się miejscem spotkań z artystami takiego formatu jak Andrzej Wajda, Gustaw Holoubek, Beata Tyszkiewicz czy Maja Komorowska. Pomimo trudnych warunków, w ciągu pierwszych 30 lat istnienia tylko w jednym klubie zorganizowano 1031 wystaw oraz 2831 imprez, w tym 675 spotkań popularnonaukowych i 1495 kulturalno-artystycznych.

Przemiany po 1989 roku

Wraz z transformacją ustrojową nadeszły jednak trudne czasy dla kultury słabo dotowanej przez odradzające się państwo, a kluby musiały walczyć o przetrwanie. Wykorzystała to firma założona w końcu lat 80. przez Yarona Brucknera. Holendersko-belgijska grupa kapitałowa Eastbridge dostrzegła duże możliwości rozwoju sieci salonów Empik w Polsce i odkupiła od RSW Prasa-Książka-Ruch jej udziały. Tak w 1991 roku powstała spółka Empik, przejmując istniejące od 1948 roku Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki.

Wejście do internetu

Wejście do internetu dla zagranicznych biznesmenów było naturalnym etapem ekspansji Empiku, przekształconego niebawem w Empik Media & Fashion, dzisiaj holding spółek, do którego, oprócz stacjonarnych salonów, należą m.in. serwisy e-commerce, Grupa Smyk, Publishing, Empik Digital, Grupa Moda, Szkoły Językowa, Grupa Optimum.

Empik.com

Serwis Empik.com powstał w 1998 roku z przekształcenia pierwszego polskiego muzycznego sklepu internetowego – „Hirek Wrona CD House”. Empik.com był jednym z pierwszych serwisów e-commerce w Polsce. Dopiero rok później działalność rozpoczęli dzisiejsi giganci tacy jak Allegro i Merlin.pl. Marka start w internecie miała jednak ułatwiony, dzięki ugruntowanej pozycji jej salonów.

Ciekawostki

  1. Pierwszy Empik powstał w zrujnowanej Warszawie tuż po II wojnie światowej, w 1948 roku.
  2. W ciągu dwóch dekad sieć Empiku objęła swoim zasięgiem niemal całą Polskę.
  3. W 1998 roku powstał Empik.com, jeden z pierwszych serwisów e-commerce w Polsce.
  4. Empik to nie tylko książki i płyty. W ofercie znajdują się również artykuły papiernicze, artykuły do domu, zabawki, gry, a nawet kursy językowe.
  5. Empik jest jednym z największych pracodawców w Polsce. Zatrudnia tysiące osób w całym kraju.
  6. W Empiku można nie tylko kupić książki ale również zakupić produkty z wielu różnych kategorii.

Wnioski

Historia Empiku to opowieść o ciągłym dążeniu do sprostania oczekiwaniom klientów, o przemianach i adaptacji do zmieniających się warunków. To dowód na to, że nawet w trudnych czasach można odnaleźć drogę do sukcesu. Empik to marka, która zawsze starała się być blisko swoich klientów, dostarczając im dostęp do kultury i wiedzy. Dziś, w dobie cyfryzacji, Empik nadal jest obecny w życiu Polaków, dostosowując swoją ofertę do nowych technologii i zmieniających się potrzeb klientów.

Przeczytaj także podobne artykuły:
Więcej wpisów
14.03.2025
Wyzwania związane z ekspansją międzynarodową na Amazonie

Amazon to jedna z największych platform e-commerce na świecie, oferująca przedsiębiorcom unikalne możliwości rozwoju i ekspansji na rynki zagraniczne. Dzięki globalnej infrastrukturze, rozbudowanej sieci logistycznej i milionom aktywnych klientów, Amazon staje się idealnym miejscem do skalowania biznesu. Niemniej jednak sprzedaż międzynarodowa wiąże się z szeregiem wyzwań, które wymagają dokładnego przygotowania i strategii. Amazon – krótka…

22.01.2025
Porównanie narzędzi do analizy danych sprzedażowych na marketplace’ach

W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce skuteczna analiza danych sprzedażowych na platformach marketplace jest podstawą do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Marketplace’y, takie jak Amazon, Allegro czy eBay, oferują sprzedawcom ogromne możliwości dotarcia do klientów, ale jednocześnie wymagają ciągłego monitorowania wyników sprzedaży oraz reagowania na zmiany rynkowe. W tej sytuacji odpowiednie narzędzia analityczne stają się niezbędne. Najważniejsze…

13.07.2023
Jak skutecznie zarządzać sprzedażą na Marketplace: Przewodnik krok po kroku

Wprowadzenie do Marketplace Marketplace to platforma online, która umożliwia sprzedawcom i kupującym spotkanie się w jednym miejscu. Jest to rodzaj sklepu internetowego, który umożliwia sprzedaż produktów od wielu sprzedawców. Przykłady popularnych platform marketplace to Amazon, Allegro czy Empik. Zalety i wyzwania sprzedaży na Marketplace Zalety Właściciel sklepu marketplace ma dostęp do większej liczby potencjalnych klientów…

07.07.2023
Bolesne upadki marketpleace’ów

W świecie e-commerce, sukces nie jest gwarantowany. Nawet największe i najbardziej znane marki mogą upaść. W tym artykule przyjrzymy się kilku znaczącym marketplace’om, które nie przetrwały próby czasu. eBay Now: Dostawa tego samego dnia, która nie przetrwała eBay Now to usługa dostawy tego samego dnia, która miała na celu zaspokojenie potrzeb klientów chcących otrzymać swoje…