Historia marki Empik

Empik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, która od lat jest symbolem dostępu do kultury i wiedzy. Od skromnych początków w powojennej Warszawie, przez rozwój w czasach PRL, aż po obecność w świecie cyfrowym – historia Empiku to fascynująca opowieść o przemianach, adaptacji i nieustannym dążeniu do sprostania oczekiwaniom klientów.

Powstanie Empiku

Empik powstał w zrujnowanej Warszawie tuż po II wojnie światowej, w 1948 roku. Pierwsze placówki nosiły nazwę Klubów Międzynarodowej Książki i Prasy (MPiK). Były to miejsca, gdzie w komunistycznej rzeczywistości można było sięgnąć po kolorowe, zachodnie czasopisma. Kluby MPiK były jednymi z niewielu miejsc, gdzie można było zetknąć się z kulturą niezależną od oficjalnej propagandy.

Rozwój w czasach PRL

Czas największego rozkwitu MPiK przypada na lata 60. W ciągu dwóch dekad sieć objęła swoim zasięgiem niemal całą Polskę. Kluby stały się miejscem spotkań z artystami takiego formatu jak Andrzej Wajda, Gustaw Holoubek, Beata Tyszkiewicz czy Maja Komorowska. Pomimo trudnych warunków, w ciągu pierwszych 30 lat istnienia tylko w jednym klubie zorganizowano 1031 wystaw oraz 2831 imprez, w tym 675 spotkań popularnonaukowych i 1495 kulturalno-artystycznych.

Przemiany po 1989 roku

Wraz z transformacją ustrojową nadeszły jednak trudne czasy dla kultury słabo dotowanej przez odradzające się państwo, a kluby musiały walczyć o przetrwanie. Wykorzystała to firma założona w końcu lat 80. przez Yarona Brucknera. Holendersko-belgijska grupa kapitałowa Eastbridge dostrzegła duże możliwości rozwoju sieci salonów Empik w Polsce i odkupiła od RSW Prasa-Książka-Ruch jej udziały. Tak w 1991 roku powstała spółka Empik, przejmując istniejące od 1948 roku Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki.

Wejście do internetu

Wejście do internetu dla zagranicznych biznesmenów było naturalnym etapem ekspansji Empiku, przekształconego niebawem w Empik Media & Fashion, dzisiaj holding spółek, do którego, oprócz stacjonarnych salonów, należą m.in. serwisy e-commerce, Grupa Smyk, Publishing, Empik Digital, Grupa Moda, Szkoły Językowa, Grupa Optimum.

Empik.com

Serwis Empik.com powstał w 1998 roku z przekształcenia pierwszego polskiego muzycznego sklepu internetowego – „Hirek Wrona CD House”. Empik.com był jednym z pierwszych serwisów e-commerce w Polsce. Dopiero rok później działalność rozpoczęli dzisiejsi giganci tacy jak Allegro i Merlin.pl. Marka start w internecie miała jednak ułatwiony, dzięki ugruntowanej pozycji jej salonów.

Ciekawostki

  1. Pierwszy Empik powstał w zrujnowanej Warszawie tuż po II wojnie światowej, w 1948 roku.
  2. W ciągu dwóch dekad sieć Empiku objęła swoim zasięgiem niemal całą Polskę.
  3. W 1998 roku powstał Empik.com, jeden z pierwszych serwisów e-commerce w Polsce.
  4. Empik to nie tylko książki i płyty. W ofercie znajdują się również artykuły papiernicze, artykuły do domu, zabawki, gry, a nawet kursy językowe.
  5. Empik jest jednym z największych pracodawców w Polsce. Zatrudnia tysiące osób w całym kraju.
  6. W Empiku można nie tylko kupić książki ale również zakupić produkty z wielu różnych kategorii.

Wnioski

Historia Empiku to opowieść o ciągłym dążeniu do sprostania oczekiwaniom klientów, o przemianach i adaptacji do zmieniających się warunków. To dowód na to, że nawet w trudnych czasach można odnaleźć drogę do sukcesu. Empik to marka, która zawsze starała się być blisko swoich klientów, dostarczając im dostęp do kultury i wiedzy. Dziś, w dobie cyfryzacji, Empik nadal jest obecny w życiu Polaków, dostosowując swoją ofertę do nowych technologii i zmieniających się potrzeb klientów.