Historia Allegro – Poznaj Polskiego giganta e-commerce

Allegro to niepodważalnie największy, najpopularniejszy i najsilniejszy marketplace na polskim rynku. Aktualnie trudno jest znaleźć w naszym kraju internautę, który nie zna tej polskiej platformy. O tym, że jest to gigant polskiego e-commerce już wiemy, ale jak to wszystko się zaczęło?

KROK PRZED WSZYSTKIMI – rok 1999

Pomysłodawca portalu Allegro.pl – Arjan Bakker – na co dzień zajmował się sprzedażą oprogramowania oraz sprzętu komputerowego. Poza tym interesował się rynkiem, więc jego uwadze nie umknął amerykański eBay, który przejmował uniwersum internetowych zakupów. Holender nie zatrzymał się na obserwowaniu i postanowił działać – chciał stworzyć polski portal aukcyjny. O pomoc poprosił Tomasza Dudziaka, który w tamtej chwili miał 19 lat. Chłopak w przeciągu zaledwie miesiąca stworzył gotowy program, który mieścił się, na popularnej wówczas, dyskietce.

Ciekawostka – początkowo polski marketplace miał nazywać się Zatoka, jednak nazwa ta była już w użyciu.

Prace nad stroną trwały cztery miesiące, a za oficjalną datę uruchomienia platformy uznaje się 13 grudnia 1999 roku, gdzie trzynastka wcale nie okazała się pechowa, a wręcz przeciwnie. Jak w przypadku większości gigantów – siedziba na początku znajdowała się w piwnicy.

Pierwsza aukcja, jaka pojawiła się na Allegro, dotyczyła kamery USB. Cały początkowy koncept marketplace’u opierał się na tym, aby było to miejsce dla hobbystów oraz ludzi szukających okazji cenowych – swego rodzaju pchli targ. Twórcy strony nie byli zainteresowani szerszym reklamowaniem się, chociażby w telewizji, aczkolwiek informacje o platformie rozchodziły się stosunkowo szybko, bo na portalu – dziennie – konto zakładało kilka osób, które szukały głównie zabawek, komiksów oraz kosmetyków.

Ciekawostka – Zakupy online dla niektórych osób były czymś zupełnie nowym. Jeden z klientów udał się do siedziby serwisu, aby obejrzeć auto, które znalazł na jednej z aukcji.

Nie trwało długo, nim potencjał polskiej strony aukcyjnej został zauważony. Bardzo szybko, bo po zaledwie kilku miesiącach, w marcu 2000 roku, Allegro zostało kupione za 75 000 dolarów przez brytyjską grupę QXL Ricardo, czyli lidera na europejskim podwórku handlu internetowego. Arjan i Tomasz nie opuścili swojej platformy i zostali w kierownictwie.

Od tej chwili Allegro jedynie rosło – już w kwietniu 2001 roku na platformie pojawiła się pierwsza, milionowa aukcja, na której poddany licytacji został telefon komórkowy. Z początkiem 2002 roku platforma notowała 350 000 użytkowników, co na tamten moment było ogromnym sukcesem, biorąc pod uwagę wygląd polskiej gospodarki, cen komputerów i dostępu do Internetu.

Świetną passę witryny zauważył Empik, w związku z czym postawił swój portal sprzedażowy Aukcja.com. Chwilę później pojawił się Merlin.pl, sił spróbował też OneTwoSold, pochodzący z Austrii, który posiadał milionowy budżet na reklamowanie swojej witryny. Na nic jednak starania – Allegro nie dało się wygryźć i dalej pięło się do góry. Ogromny wpływ na to mieli też sami Polacy, którzy w tamtym okresie byli już obeznani z polską marką i nie byli chętni do zmian. Kolejną ważną kwestią, która wpłynęła pozytywnie na Allegro jest to, że platforma weszła we współpracę z Onetem. Dało to ogromny wzrost liczby użytkowników – z 20 000 na 400 000 w zaledwie jeden rok.

Ciekawostka – w 2003 roku nastąpiła rejestracja milionowego Allegrowicza.

Rok 2005 przyniósł Allegro obawy, ponieważ eBay, od którego wszystko się zaczęło, wkroczył w końcu do Polski. Pojawienie się na polskim rynku światowego giganta, zmotywowało Allegro do stworzenia pierwszej, prawdziwej kampanii reklamowej. Ostatecznie okazało się, że eBay nie odniósł sukcesu, ponieważ kompletnie nie docenił polskiego rynku e-commerce, nie zwrócił też uwagi na rozwój Allegro, w związku z czym uruchomił w Polsce platformę – krótko mówiąc – kiepską, pozbawioną nawet pełnego tłumaczenia z języka angielskiego. Nie miało to najmniejszych szans konkurowania z poznańską platformą, która oferowała użytkownikom intuicyjny interfejs oraz płatności PayU.

Przez kolejne lata Allegro rosło w siłę, zaczęło wykupować inne portale, m. in. Ceneo w 2006 roku. Wraz z rozwojem rynku technologicznego i możliwością korzystania z Internetu w telefonach komórkowych, platforma uruchomiła w 2008 roku swoją mobilną wersję, a dwa lata później stworzyła aplikację zarówno na Androida, jak i IOS.

Dalej dodano możliwość zakupu na raty, a w 2018 roku powstał potężny game changer w postaci Allegro Smart!, które gwarantuje klientom darmową dostawę po dokonaniu zakupu powyżej pewnej kwoty.

Obecnie jest to lider handlu online w Polsce, który w roku 2020 zajął 10 miejsce w rankingu światowych portali e-commerce. A należy pamiętać, że sprzedaż internetowa w Polsce dopiero się rozwija.